T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü
SİNOP HAVALİMANI

​​​​​​

Seyrüsefer Hizmetleri


Seyrüsefer Hizmetleri


 

Seyrüsefer Hizmetleri


Sinop Havalimanı’nda hava trafiğinin kontrolü; uluslararası havacılık kurallarına göre Türkiye Hava Sahası’ndaki uçuş emniyeti ve akışının temini amacıyla Havalimanımıza bağlı VORDMENDB, LOCALIZER ve Teknik Blok Alıcı istasyonlarında konumlanmış olan hava/yer ve yer/yer haberleşmesinde kullanılan telsizler ile seyrüsefer yardımcı sistemleriyle hizmet verilmektedir.

Bununla birlikte yine Hava Trafik Hizmeti’nde, AFTN otomatik mesaj alma/gönderme sistemi ve dijital ses ve görüntü kayıt sistemleri de yer almaktadır.

 

 

VOR ( VHF Omnirange Radio ) 

Günümüz hava trafik ağı, 108-118 MHz frekans aralığında çalışan ve 300 km `ye kadar ulaşım menziline sahip olan VOR ve DVOR istasyonları tarafından işaretlenir. VHF frekans bandında çok yönlü radyo yayını olarak bilinen VOR, uluslararası standartta orta ve kısa mesafe navigasyon (Seyrüsefer) cihazı olarak tanımlanır. Pilota manyetik kuzeye göre açı bilgisi sağlanması amacıyla kullanılır.

 

DME ( DISTANCE MEASUREMENT EQUIPMENT )

Uçağın kalkış yaptığı andan gideceği istasyona kadar olan mesafe bilgisi, bu cihazlar tarafından sağlanır. Bu sistem daha önce öğrenmiş olduğumuz ( NDB ve VOR ) ‘a göre biraz daha farklıdır. NDB ve VOR sadece verici olmalarına karşılık, DME hem alıcı hem de verici özelliği vardır. Uçuş esnasında, uçakta bulunan bir interrogator vasıtasıyla gönderilen sinyaller DME alıcısına gelir . DME alıcısına gelen sinyaller işleme tabi tutularak tekrar geriye gönderilir. Uçak transponder ’ı DME cihazının karşılığı gibi çalıştığı için, yerden aldığı sinyali değerlendirir ve aradaki gidiş dönüş zamanından mesafe bilgisini çıkartır. Bu kadar karmaşık işlem sonucunda , pilot sadece önündeki displayde NM cinsinden mesafeyi okur .

 

NDB ( NON DIRECTIONAL BEACON )

Günümüzde hava seyrüseferlerinde pek kullanılmayan ancak, gelişmiş seyrüsefer sistemlerinin hizmete girmesinden önce hizmet veren bu sistemlerin, kullanılmasının bazı nedenleri: 

• Ucuzluk
• Stol ve fazla kullanılmayan meydanlar 
• Askeri amaçlı kullanım
• Gelişmiş navigation sistemi bulunmayan uçaklar
Yedek seyrüsefer yardımcı sistemi olarak sınırlanabilir.

NDB Yön belirlemeye yarayan cihazlardır. Çok hassas olmayan ve bu nedenle hava seyrüseferleri acısından özellikle yaklaşma ve iniş sırasında limitlerin oldukça üzerinde hesaba katılan bir sistemdir. Temel olarak, bir orta dalga verici olarak görev yapar ve 288khz – 525khz frekans bandında hizmet verirler.

 

LOCALIZER

Pist yüzeyinde yatay yönde ve iniş istikametinin aksi yönden yayın yapmakta olan teçhizattır. Uçağı pist ekseni istikametine doğru yönlendirir. Pist sonundan itibaren 1000 feet (300 metre) mesafededir. Localizer vericileri 25 nm'ye kadar sinyal yayınlar. Yani uçak, pist uzantısından 25 nm'den itibaren sinyali almaya başlar. Uçağa sadece pist istikameti bilgisini verir.

 

 

VHF/UHF HAVA/YER TELSİZ CİHAZLARI

VHF cihazları 118 -137 MHZ 
UHF Cihazları 225 -400 MHZ Frekans bandında çalışır. 

Hava/Yer Telsiz Cihazları, Hava Trafik Kontrolörlerinin Uçaklarla haberleşme yapmak amacı ile kullanılmakta olup, Havaalanları ile bunlara bağlı uzak istasyonlarda muhtelif sayılarda VHF/UHF Telsiz istasyonu mevcuttur. Uluslararası Havacılık Organizasyonlarınca (ICAO, FAA, Eurocontrol, vb.) ön görülen standartlarda ve tüm uçuş seviyelerinde Hava Trafik kontrol merkezlerimizden hava sahamızda seyreden her uçak ile telsiz haberleşmesi yapılabilmektedir. Telsiz cihazlarının modernizasyonu ve yenilenmesi belirlenen bir plan çerçevesinde her yıl yapılmaktadır.

 

 

AFTN/CIDIN/AHMS (Aeronautical Fixed Telecommunication Networks / Common ICAO Data Interchange Network) SİSTEMİ 

Yurtiçi ve yurtdışı hava seyrüsefer hizmetlerinde uçuş trafik mesajlarının (İniş, kalkış, gecikme, iptal, değişiklik) Notamlasın vb. mesajların ICAO (International Civil Aviation Organization-Uluslararasi Sivil Havacılık Teşkilatı) standartlarına uygun olarak özel bir protokol çerçevesinde bilgisayar ortamında iletilmesini sağlayan network sistemidir.

 

T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü